Tussenbulletin - Reisverslag uit Tokio, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Tussenbulletin - Reisverslag uit Tokio, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

Tussenbulletin

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Diana

11 September 2008 | Japan, Tokio

Gôzaimas……ôgenki deska? Weet je wat mij opvalt in Japan? Jazz en klassiek is wat je hoort aan muziek in openbare gelegenheden. We hebben zelfs van een opera kunnen genieten tijdens het koffiedrinken. Ergens op een van onze wandelingen door Tokyo, hoorden we crooners. Frank Sinatra, Perry Como, Doris Day enz. Klassieke muziek en mellow jazz sluiten volgens mij ook goed aan bij het introverte van de Japanners. In de ryokan in Takayama, logeerde een jongerenkoor. Klassieke muziek uiteraard. Toen wij een dag de hal binnenliepen, konden wij ze horen oefenen in de grote ruimte. Ik ben er stilletjes bij gaan zitten, om te genieten. Klonk prachtig. Op de dag van ons vertrek, liepen we naar beneden om te douchen en toen stonden ze met z’n vijftigen, of meer, oefeningen te doen in de buitenlucht. Zo’n leuk gezicht.

Even iets over het sanitair. Dat er typisch Japanse hurk wc’s zijn, dat is volgens mij wel bekend, maar dat de westerse variant in Japan voorzien is van: een verwarmde bril, een knopje voor warm water tegen je poepgaatje (warmte en kracht zelf te regelen) en een knopje voor een straal water waarmee jij je andere private delen kunt wassen(bidet), dat zal niet iedereen weten. Ook van deze waterstraal is de temperatuur en de kracht zelf te regelen…….Het ontbreekt er alleen nog maar aan, dar er een hand ergens vandaan komt, die je teder en doeltreffend afdroogt.

Over mobiel telefoongebruik in Japan kan ik kort zijn. In openbare gelegenheden is het verboden te bellen. Eigenlijk zijn de mensen alleen op straat, beperkt, aan het bellen. Als je iemand in de metro of in een kantoor met een telefoon ziet, dan is hij/zij aan het sms’en, of een spelletje aan het doen. In restaurants heb ik nog niemand met een telefoon bezig gezien.

Hoe gaat het met mij en mijn arm? Pijnlijk. Ferry en ik zijn elke dag ca. 9 uur ’s morgens aan het ontbijt. Daarna zijn we op weg, tot na de lunch.( 15.00 uur ) Dan naar het hotel, rusten en om 18.00 uur zijn we weer op pad. Ik ben op dat moment, wat de pijn betreft, aan het eind van m’ n incasseringsvermogen. Dan is niet meer aan te wijzen waar het pijn doet, de arme arm is een en al pijn. Vervolgens is het douchen, pijnstillers slikken, boekje lezen en slapen. Toch, wordt de pijn minder. Nog maar 23 dagen, dan mag het gips eraf………

Obesitas is een nog onbekend verschijnsel hier. Overal kun je eten en de zaken waar er verrukkelijke zoetigheden worden verkocht, zijn hier te over. Toch is meer dan 99% van de Japanners slank en energiek. Ook de kinderen. Japanse vrouwen lopen er verzorgd bij. Veel rokken en jurken. De benen zijn belangrijk. Daar ligt het accent op. Veel mooie schoenen en vooral hoge hakken.De meeste vrouwen hebben ook inderdaad mooi gevormde benen. De jeugd is hip en soms zelfs een beetje bizar. Wel leuk. De vrouwen gebruiken veel pancake ( make-up). Jammer! De huid van de meeste vrouwen is niet erg zuiver. Ik denk dat bruin hier niet erg in is. De zon schijnt (meestal) volop, dus veel parasols in het straatbeeld.

Prijzen. Voor een ryokan betaal je per persoon per nacht, gemiddeld 12.000 yen. 1000 yen is ca. 7 euro. Daar is bij inbegrepen: ontbijt en een zeer uitgebreid diner. Het hotel waar we nu in zitten in Kyoto kost ons voor 5 nachten; 134.000 yen, inclusief ontbijt. Niet goedkoop dus. Lunchprijzen: Voor het bedrag van 1000 yen heb je in een restaurant een behoorlijke maaltijd. Voor 500 yen kun je in de supermarkt ook een lunch kopen. Aan een diner, niet te uitgebreid, ben je ongeveer 1500 yen kwijt. In de wijk Gion hebben we bij een restaurant gezien, dat je een biefstuk voor 100 euro kon eten. Het is dus een kwestie van kijken, en vergelijken. Drinken kost ca. 120 yen. Water ook. Koffie is prijzig, tenzij bij Starbucks gekocht. Tokyo is minder prijzig dan Kyoto. Wijn is duur, maar sake is redelijk van prijs. Ongeveer 3 euro voor een glas.

Irritaant….irritaaant!!!! zei Ferry, toen ik voor de zoveelste keer klaagde over de fietsers die op de stoep mogen fietsen………………..

  • 11 September 2008 - 11:22

    Biba:

    Hi,

    Hier eindelijk een mooie dag 21 tot 24 graden. De wintermode hangt al volop in de winkels en sommige winkels richten reeds hun kerstafdeling in......... De modekleuren zijn zwart grijs paars en donkergroen deze winter. Geniet daar dus nog maar even van het prachtige weer ! Ik ga a.s. zaterdag met Ineke bij de Librije lunchen dus daarover binnenkort meer.
    Heel veel liefs Biba

  • 11 September 2008 - 11:24

    Marc:

    Ach gossie, je arm. Kun je daar niet even lekker, in het kader van verlichting, aan een opiumpijpje lurken dan?;))

    Sterkte en hou vol, de pijn zal snel veranderen in jeuk en dat is nog veel erger;)!

    kussen

    Marc&Kacka&Aysis

  • 11 September 2008 - 12:05

    Rita:

    Vervelend de pijn in je arm, Diana. Hoop dat het niet al te veel je plezier vergalt.

    Ik heb ook vakantie en doe Diemen(op z'n frans) en omgeving. Heb heel afwisselend weer, zon regen.. regen... zon.

    De foto's zijn erg mooi. Ik ben ook in Kyoto en in Tokyo geweest en ik herken een heleboel in jullie verhaal. Erg leuk.

    Geniet van alles en ik verheug mij op jullie volgende verslag.

    Veel liefs.

  • 11 September 2008 - 13:34

    Kacka:

    Hey, hello, Stertke! Do not let the pain ruin the enjoyment of what sounds like very intersting country. Beautiful pictures. Will you flash next summer in the geisha flip flops? :)
    I like the rule about not using the mobile phones in common areas. xoxox K.

  • 11 September 2008 - 17:35

    Moniek(belgiê):

    leuk om jullie verhalen te lezen!
    het allerbeste met dé genezing van je arm!
    geniet, geniet én geniet!!!!!!!
    mo en herman!

  • 11 September 2008 - 19:05

    Richard Ferry Jr.:

    Hallo Dieana,
    Vervelend dat je zoveel last hebt van je arm, maar zo te lezen(horen) geniet je toch meestal van de reis (behalve de irritante fietsers op de stoep). Horen jullie behalve Amerikaanse muziek (geef mij Dorus vandaag maar) ook nog wat van de Japanse muziek scene?

    Grrroetjes, Richard F.

  • 12 September 2008 - 06:08

    Jeanne En Ben:

    Hoi,
    Wat een prachtig land moet het zijn als we dit zo lezen. Zonde van je arm Diana, echt jammer. Hier is nu toch echt de herfst begonnen, nog een paar mooie dagen gehad, maar om half acht 's-ochtends is het echt nog donker. Vandaag wordt het voor mij (jeanne) winkelen, lunchen , winkelen. De wintercollectie is er en door het weer spreekt die aan. Genieten jullie nog maar lekker van de zon. groetjes.

  • 12 September 2008 - 06:21

    Mildred M.:

    Hai Diana & Ferry.
    Fijn een tussenverslag te mogen lezen. 23-dagen? Zijn jullie dan al weer terug? De kleding van de jongeren met name de extravagante kleding behoort tot de top van de mode. Blijkt dat de Japanners toch meer de kindvrouwtjes prefereren. Is pancake een soort verharde poeder?
    Doe mij maar zo een wc'tje en dan idd met dat lieve handje hahahaha
    Wij hadden nog een prachtige nazomerdag gisteren. Vandaag is 't alweer minder. Saai en donker maar toch gaan we gezellig winkelen. Mijn oud-collega en ik.

    Knuffel en fijne tijd.

  • 12 September 2008 - 16:53

    Frank:

    Leuk en informatief verslag over jullie avonturen in Japan. Het land trok me al, maar door jullie verhalen ben ik nog enthousiaster geworden. Jammer dat het zo waanzinnig duur is daar. Maar wie weet, kom ik er nog wel een keer.
    De foto's zijn overigens prachtig. Ook leuk als jullie er zelf op staan in een esthetische ambiance Japonais.

    Sterkte met de pijn in de arm. Dat lijkt me inderdaad een echte kwelling.
    Maar "Count your blessings!"
    Doe ik altijd als ik me down voel.

    tot later
    xxx
    Frank van D.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 65700

Voorgaande reizen:

02 Januari 2023 - 03 Februari 2023

Curacao bekeken en beleefd.

30 Maart 2016 - 04 Mei 2016

VIA DE LA PLATA

24 December 2015 - 04 Januari 2016

Portugal

04 Juli 2013 - 24 Juli 2013

The Southern States

23 Mei 2013 - 23 Mei 2013

intermezzo

13 Januari 2013 - 20 Januari 2013

Een tropenkind in Lapland

19 Augustus 2012 - 17 September 2012

Op weg naar Santiago de Compostela

12 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Noordwest USA

08 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Bijzonder Costa Rica

04 Juli 2008 - 30 Oktober 2008

Onze reis tussen Zuid-India en Fiji

Landen bezocht: