Back to hell....in the ring of fire.. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Back to hell....in the ring of fire.. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

Back to hell....in the ring of fire..

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Diana

18 Oktober 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Ruim 75 jaar geleden werden Napier en het nabijliggende Hastings geruïneerd door een aardbeving van 7.8 op de schaal van Richter. Ons hotel Mon Logis was één van de weinige houten gebouwen dat overeind bleef staan. Vandaar vertrekken we vandaag naar Cape Kidnappers om familie van Dirk (van Gent) te bezoeken. Over hoge klifs, door diepe dalen en wilde rivierbeddingen en langs beschaapte weilanden bereiken we de kaap waar 20.000 Jan van Genten nestelen, dansen, duiken en paren.
Na de kaap duiken wij het achterland van Hawke’s Bay in, waar de wijngaarden welig tieren. Een van de mooiste is Mission Estate, een voormalig seminarium dat tegenwoordig ook een restaurant herbergt. Details over een lunch met tigerprawns, ostrich en chardonnay zal ik jullie deze keer besparen.

Woensdag 15 oktober rijden we naar het Tongariro National Park in het centrum van het Noordereiland. Van de zonovergoten stranden naar de koude besneeuwde hellingen van de 2796 meter hoge Ruapehu vulkaan. Langs het Taupo-meer dat een vulkaankrater van 40 bij 30 kilometer vult. Midden in het Park staat het Chateau Tongariro, een 80 jaar oud statig gebouw dat ouderwetse grandeur combineert met de gezelligheid van een skihotel. De volgende dag gepland voor een stevige wandeling in het vulkaangebied, maar het giet als een gek. Als alternatief een ritje gemaakt door het land van Lord of the Rings naar het nabijgelegen skidorp Ohakune aan de andere kant van de Ruapehu.

Vrijdag 17 oktober gaan we via de Thermal Explorer Highway vanuit het koude regenachtige Tongariro terug naar een inferno van zwaveldampen, pruttelende modderbronnen en spuitende geisers. De zogenoemde Ring of Fire verbindt alle vulkanische activiteiten over een gigantisch gebied van Nieuw-Zeeland via Japan naar Alaska en Californië. Dezelfde verschijnselen die we op onze helletocht in Japan hebben gezien en die we ook op White Island hebben waargenomen, zien we hier terug in het bijzonder mooie natuurgebied van Waimangu en vlak langs de highway bij Whakarewarewa, beiden in de buurt van Rotorua. Het vulkanische gebied bij Waimangu bestaat pas sinds 1 juni 1886. Op die dag barstte de aarde open en ontstonden de kraters die nog steeds volop in leven zijn. Vanwege de vulkanische of eigenlijk geothermische kwaliteiten zijn er veel badhuizen in Rotoruo . Het mooiste is het Bath House dat 100 jaar geleden werd gebouwd in Tudor stijl. Nu herbergt het voormalige badhuis en hospitaal, het schitterende Rotorua Museum. Dat hebben we op zaterdagmorgen bezocht. ’s Middags hebben we een ongeëvenaarde farmshow gezien. Een stand-up farmer bracht een hilarische show met 19 verschillende soorten schapen, waaronder één Texelse. Verder demonstraties schapen hoeden met hondjes, koemelken, schaap scheren en lammetjes zogen. Erg leuk. ’s Avonds een avondje met Maori’s. Een show met vervaarlijk stampende en schreeuwende getatoueerde mannen en vrouwen. Afgesloten met een heerlijke onder de grond bereide maaltijd met kip, lamsbout en kumara ( heerlijke zoete aardappel). En als dessert trifle en chocoladetaart.
Nieuw-Zeeland……….komt dit heerlijke helse land al een beetje in beeld bij jullie?
Warme groeten van Ferry en Diana

• 18 Oktober 2008 - 18:21

Corrie En Frans:

Ik open net jullie site maar nog niet gelezen.Ben eerst de foto,s gaan bekijken. Dat is wel heel andere wereld dan bv Japan.Ik zie jullie met een jas aan op de foto,s hoe hoog zitten jullie wel niet. Maar ze zijn weer even prachtig. zo als je over New Zeeland leest hier in het westen.
    Het was vandaag best een mooi zonnige dag 14 gr.nog steeds geen winter jas aan. en nog blote voeten in de schoenen.
    Groetjes Corrie en Frans.

• 19 Oktober 2008 - 14:01

Daan:

het aftellen is begonnen dus ik dacht; laat ik maar is wat sturen! Vind het elke keer weer super tof om al jullie belevenissen te lezen! Vind het ook echt stoer dat jullie dit doen! En Diana, heb je nog op de latten gestaan daar? En jij pap? wel terug komen met een maori tattoo he! Het zal lijken alsof jullie er gister nog waren als jullie terug zijn maar ben wel benieuwd naar de echte verhalen! Nog heel veel plezier daar en tot over 12 dagen! Liefs

• 20 Oktober 2008 - 09:01

Biba:

LEZEN JULLIE DE REACTIES WEL? WANNEER KOMEN JULLIE NOU PRECIES TERUG?
    Hier is alles oké, het wordt wel écht koud. De afgelopen drie dagen heb ik mezelf opgesloten als een kluizenaar om mijn portfolio af te krijgen. Gisteren heb ik echt van 9.00 tot 23.30 gewerkt. Ik ben wel heel tevreden over het resultaat! 28 oktober mijn proeve van bekwaamheid, ik zal jullie mailen hoe ik het er vanaf heb gebracht. Mocht ik het niet halen dan is het hele proces voor mij toch geslaagd en enorm leerzaam geweest. Ik was er gisteren nog even over met Ina aan het sparren en die vind het geweldig dat ik al dingen heb geleerd die zij pas de afgelopen jaren heeft geleerd. Ik ben ook best trots op het resultaat. Jullie foto´s zijn weer prachtig ongelooflijk wat er allemaal te koop is in de wereld. Ik ben benieuwd hoe jullie verhalen live klinken ! Raar idee dat jullie na een half jaar nu binnen twee weken weer in Nederland zijn. Doe nog even voorzichtig en geniet vooral nog heel erg.
    Liefs Biba