N. V. O. 3 . L........ - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu N. V. O. 3 . L........ - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

N. V. O. 3 . L........

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

13 Oktober 2008 | Nieuw Zeeland, Napier

N. V. O. 3. O. L……..
Vanmorgen om half negen vertrokken we uit de “Waima Lodge”. Ferry heeft al het een en ander over het culinaire kunnen van Julie geschreven. Zingen doen ze ook lang niet onverdienstelijk. Ze bezitten een houten vrijstaande bungalow, gebouwd in 1920, en een lodge op ca. 3 ha eigen grond. Ze hebben wat beesten en een moestuin. Wij hadden een rijk ingerichte kamer in “the guesthouse” . Kleden voor het diner en een gin & tonic als aperitief bij de enorme open haard. Heerlijk om af en toe zo ontvangen te worden. Over twee jaar willen ze naar Europa om een jaar door Europa te reizen. Nederland trekt aan Harmen en Julie wil dolgraag een poosje naar haar zoon in London. Ze zijn naarstig op zoek naar een echtpaar die, gedurende dat jaar, de zaak draaiende wil houden. Jeanne en Ben? Frank en Marja? Anybody?? Als wij vrij waren, hadden wij er serieus over nagedacht.

Enfin, de wereld draait door en wij hadden plannen voor deze dag; negen oktober. We zijn in Tairua aan de Pacific Coast, 338 km. verder naar het Zuidoosten, om de Tanaika baai heen. We hebben eindelijk een goede autokaart gekocht. We hadden een kaart die zo slecht was, dat het een wonder is dat we Tairua hebben gevonden. Van medegasten in de Waima Lodge, hoorden we dat de beste “Fish & Chips”( They won a reward, actually) verkocht werd bij Kaiaua. Ze hadden gelijk. Heerlijk! En wat een mooie route. De ene “scene” nog mooier dan de andere. We zijn om vijf uur ’s middags aangekomen in Tairua. We slapen in een schitterend chalet aan de baai.
Onderweg naar Tairua reden we een bekend stuk, richting Auckland. We kwamen dus ook weer door Wellsford en langs Tangiers Café. Nu was de eigenaar ook aanwezig. Een Marokkaan, getrouwd met een Nieuw-Zeelandse. Wij raakten aan de praat over Marokkanen in Nederland. Hij heeft daar veel vrienden. Weet van geen discriminatie, maar vindt Nederland veel te vol. Als er sprake zou zijn van irritatie, dan kon het alleen maar komen door te veel mensen “op een klein stukje aarde”. Hij stuiterde zowat z’n restaurant uit toen hij hoorde dat Nederland 16 miljoen mensen telt. Nee, hij prefereerde de ruimte en de mogelijkheden in Nieuw Zeeland. Wat ie gelijk heeft! Z’n vrouw had weer de heerlijkste dingen gebakken, maar ik heb Ferry moeten beloven geen taart te kopen…dus heb ik alleen maar een Florentine gekocht, die we samen gedeeld hebben bij de espresso.

Vandaag, 10 oktober, met Kiwi Dundee langs de kust van het schiereiland, Coromandel, gereden. Bij Hotwater Beach komt op sommige plekken, heet water uit een bron aan de oppervlakte van het zand. Op sommige plekken is de temperatuur wel 60 graden Celcius. Mensen graven gaten, om in het warme water te kunnen liggen. Natuurlijk mengen ze het met koud water uit zee. We zijn verder langs de Pacific Coast gereden, langs de Mercury Bay, waar Captain Cook onderzoek heeft gedaan naar de stand van de sterren en planeten t.o.v. de aarde. ( 1769) Dundee weet veel over de geschiedenis van zijn land, dus hebben we veel geleerd. Verder in een oude goudmijn naar glimwormen gekeken. Het was een mooie dag.

11 oktober. We zijn in Wakathane en hebben genoten van een heerlijk zonnetje. Alleraardigste Harbour, aan de Bay of Plenty, zo door Thomas Cook genoemd, omdat hij hier met open armen werd ontvangen. Niet als die arme Abel Tasman, die 4 van z’n bemanningsleden gedood en opgegeten zag worden vanaf z’n schip. Vol afgrijzen nam hij de benen. Jammer, dat hij niet op een andere plek de Nederlandse vlag heeft geplant. Hij was namelijk voor Cook in Nieuw Zeeland. Wie weet welke wending de geschiedenis dan had genomen…Nieuw Zeeland is prachtig, prachtig, prachtig!!! Natuur…Natuur….Natuur….Forget about history and culture, left alone the Maori…
Vandaag, 12 oktober, samen met nog 16 andere mensen, met de boot naar White Island geweest. Een actieve vulkaan, 49 km. in zee. Terribly spooky! Zie foto’s. I say no more. Toch blij dat we gegaan zijn. www.whiteisland.co.nz

13 oktober in Napier. Het is stralend weer, we zijn in het absolute wijndistrict van Nieuw Zeeland. De vetjes vliegen er weer aan….. Zeeland…..here I come! We logeren in een alleraardigst houten huis met 4 kamers. Art Deco. Vanaf ons balkon, kijk je uit over de blauwe Pacific. Vanmiddag, na aankomst, om half 3, zijn we het stadje ingelopen. Middelgroot, nothing special. We hebben ook geïnformeerd, waar we met onze laptop terecht zouden kunnen, vanavond, want….geen netwerk, zelfs geen pc aanwezig in het hotel?! The time really stood still…We gaan vanavond naar het internet café, met de laptop, to get the job done… Bij de weg; ik smeer nu medicinale Manuka honing op het nog open gat. En warempel….er komt nog steeds troep uit. Zou het ooit dichtgaan?...Damn, ik wil zwemmen en snorkelen op Fidji……..
NB. Nieuwsbrief Voor Onze 3 Overgebleven Lezers…..;-)

  • 13 Oktober 2008 - 07:18

    Dirck:

    Och, na al dat culinaire staat Ferry er nog strak bij op de foto. Hmm..verdacht weinig foto's van Diana!? Geniet er nog maar van, je komt straks wel terug in een behoorlijk financieel afgeslankt Europa. Ben je even weg mis je een crisis.

  • 13 Oktober 2008 - 08:32

    Biba:

    Hi daar,
    Lekker op maandagochtend even de stand van zaken vanuit de andere kant van de wereld. Afgelopen vrijdag had ik een MP borrel ik had zin in een feestje maar het werd meer een zitje. Daarna nog een verjaardag van een vriendinnetje in Sloten. Zaterdag vroeg uit de veren want we hadden culinair. Om de maand koken of de dames of de heren van onze vriendengroep voor elkaar. Deze keer waren de dames aan de beurt. De lat lag hoog want de jongens hadden vorige keer werkelijk heerlijk gekookt !! Ons thema was wild. We hadden wilde muziek gedownload (denk aan muziek van jungleboek, in the jungle the mighty jungle etc etc) We waren uitgedost als de Veerkampjes in allemaal tijgerprintjes en ook het eten was wild. De amuses bestonden uit een bruscetta met mascarpone, rauwe ham en eendelever. Het voorgerecht was carpaccio van reebout, een compote van kweeperen en verse basilicum blaadjes. Als hoodgerecht hertenbiefstuk, met kastanje champignons, aspergetips en lekkere specerijen. Daarbij een lasagna van aardappel, lasagnabladen en gorgonzola. Als dessert wentelteefjes van brioche, perzit compote, een kletskopje van sesamzaadjes en kruidnagelijs. Voor bij de koffie hadden we chocoladetaart met verse franmbozen en aardbeien. Het was echt top. Zondag stond weer de hele dag in het teken van mijn portfolio. Het wordt wel heel gaaf, ik ben er erg tevreden over. ´s Avonds met Johan z´n ouders bij de Chinees in Sloten gegeten wat een drama, werkelijk niet te vreten.
    Verder nog wat triest nieuws, zaterdag is de presentator van expeditie robinson overleden door een ongeluk in Noorwegen. Verder heeft Haider zich afgelopen weekend te pletter gereden. Met Daan gaat ´t goed denk ik want ik heb ´m al even niet gehoord. Met Eva gaat het ook oke, ze werkt nog bij de ING. Ik ben afgelopen week met haar uit eten geweest en dat was een heel bijzonder en gezellig etentje en als kroon op alle gezelligheid ging zij trakteren, zo lief!!
    Verder zal ik aankomende week iedere avond aan mijn portfolio werken om ´m uiteindelijk volgende week maandag op te sturen naar de personen die mijn proeve af gaan nemen. Ik heb ook een leuke vorm bedacht. Ik ga het spel Wie ben ik met ze spelen tijdens mijn proeve. Meer daarover vertel ik later. Verder gaat het natuurlijk om mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn ontwikkeling werk gerelateerd. Een vriendinnetje heeft een prachtige voorkant voor me gemaakt die bestaat uit 35 foto´s van mij van 0 tot 35. Echt heel gaaf. Nou weer genoeg over hier. Ik wil wederom even zeggen dat ik jullie foto´s echt prachtig vind. Ik zie iedere keer weer kleuren waarvan ik niet wist dat ze in de natuur bestonden. Geniet nog even en laat me als jullie willen even weten wanneer jullie exact terug komen.
    Ciao liefs Biba

  • 13 Oktober 2008 - 10:08

    Frank:

    Inderdaad prachtige foto's. Vakmanschap.....vooral de nature-shots.
    Grappig die opmerkingen/reacties over Ferry ( die nog strak in het vel steekt blijkbaar)......en Diana ( die relatief weinig op de laatste foto's te zien is). :-))

    Maak je maar niet druk om een pondje vet meer of minder. Dat is écht een luxe-probleem.

    Zoals jullie al vernomen hebben uit eerdere reacties: Er gebeurt veel in Europa en de rest van de wereld.
    Misschien wel prettig dat je de finaciële crisis niet meemaakt op het moment.
    Het is "the talk of the town".


    Dus geniet nog maar van even van deze geweldige trip aan de andere kant van de globe.
    En Diana sterkte met het herstel van arm/pols.

    lieve gr.
    Frank

  • 13 Oktober 2008 - 11:40

    Kacka:

    Hi :) New Zealand rocks. The pictures are amazing, so many colours. You must feel free as birds there, beautiful nature, i could imagine to live there. On top of that it appears they have the best restaurants and i'm sure that most of the food is organic... I did not get the story how you had to crawl somewhere but i have understood it was exciting.... What time are you landing in NL on the 30th? Keep enjoying and I hope that your hand will get better Diana so that you will be able to swim on Fidji.
    Love, M&K

  • 14 Oktober 2008 - 07:11

    Jeanne:

    Hoi Ferry en Diana,
    Wat een mooie foto's! En zoals Ferry het eten beschreef: daar is Cuisine Culinair niets bij. Ik hoop wel dat de wond van Diana goed geneest, het blijft toch wat behelpen zo.

    Wel, de suggestie om een jaar naar Nieuw Zeeland te gaan is erg goed gevallen bij Ben. Ik had hem zojuist aan de telefoon: hij heeft gisteren tot 23 uur gewerkt en moest vanochtend om 3 uur weer een kraan opbouwen. Goed voor de overuren, dat wel, maar een jaartje er tussenuit is best welkom. En een moestuin, daar draai ik mijn hand niet voor om. Het koken gaat me ook goed af. Alleen..... over wat voor beesten hebben we het hier????? Honden en katten geen probleem, maar koeien of nog erger....brrrr. Toch gaan we er serieus over denken. Geniet, geniet, groetjes Jeanne

  • 14 Oktober 2008 - 08:08

    Mignon:

    Hi Diana en Ferry,
    Wat indrukwekkend allemaal. Heel bijzonder en leuk om op deze manier een beetje mee te reizen. Over twee weken vertrekken wij naar Curacao en Aruba, Jan gaat er drie weken werken.En ik (bofkont) mag mee. Liefs, en ik hoop op een snelle genezing van je pols.


  • 16 Oktober 2008 - 10:24

    Mildred :

    Hai Ferry en Diana,
    uiteraard heb ook ik kunnen genieten van de prachtige bloemen en planten op de vorige shots. Echter, zoals Biba al verhaalt in haar reactie...veel houdt ons bezig in Nederland. Zo zijn er enorm veel 'eendaagse-economen' bijgekomen. Iedereen heeft wel een mening over de financiele crisis. Maar ook de dood van Ernst-Paul heeft liefhebbers zoals ik van Expeditie Robinson etc. heel diep getroffen. In mijn werk is het nogsteeds de fusie met UWV die mij dagelijks 'wakker en alert'houdt. Ondertussen zijn jullie ervaringen en plaatjes mijn troost in donkere dagen hahahaha.........nee hoor ben niet zielig. Hé ik heb een dochter van mijn vader wonen in Nieuw Zealand. Ooit heb ik een uitnodiging gekregen. En nu ik mee mag genieten van jullie ervaringen ga ik er toch dieper over nadenken. Een bezoek aan NZ lijkt mij ondertussen niet gek. Ja toch?
    aboeng goedoe, groetjes van uit een regenachtige Roosendaal. Hoop dat je gauw weer kan gaan genieten van het water en het leven daaronder ook mag gaan exploreren, Diana. Zorg goed voor je zelf en tot dan.
    Mil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 65700

Voorgaande reizen:

02 Januari 2023 - 03 Februari 2023

Curacao bekeken en beleefd.

30 Maart 2016 - 04 Mei 2016

VIA DE LA PLATA

24 December 2015 - 04 Januari 2016

Portugal

04 Juli 2013 - 24 Juli 2013

The Southern States

23 Mei 2013 - 23 Mei 2013

intermezzo

13 Januari 2013 - 20 Januari 2013

Een tropenkind in Lapland

19 Augustus 2012 - 17 September 2012

Op weg naar Santiago de Compostela

12 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Noordwest USA

08 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Bijzonder Costa Rica

04 Juli 2008 - 30 Oktober 2008

Onze reis tussen Zuid-India en Fiji

Landen bezocht: