Tempeled at Kyoto in Kinki - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Tempeled at Kyoto in Kinki - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

Tempeled at Kyoto in Kinki

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Diana

08 September 2008 | Japan, Kyoto

Van Takayama naar Kyoto: mooie luchten, prachtige naaldbossen, ruige hevels en de Hida Gawa, een woeste rivier met blauwgroen water,in een diepe kloof tussen de rails en de bergen.. zo mooi.
En toen:
5 dagen Kyoto in de provincie Kinki die door Kyoten liever Kansai wordt genoemd.
5 dagen cultuur en natuur.
Kyoto ligt tussen beboste heuvels in het stroomgebied van de gekanaliseerde Gawa-rivier in het Oosten en de wilde Katsura-rivier in het Westen.
Kyoto is dé tempelstad van Japan, maar er zijn ook talloze paleizen, kastelen, landschapstuinen,ryokans, eethuisjes,theehuizen,gokhallen, geisha's en machiya's (rendez-vous huizen).
Naar vermogen hebben we het volgende bij elkaar getempeld en getippeld:
1. In het centrum de beide Honga-Ji-tempels bezocht.De Higashi-Honga-ji-tempel met het grootste houten gebouw ter wereld mèt eigen brandweercorps.In het verleden zijn alle tempels regelmatig afgebrand, vandaar!
In de uitgaanswijk Gion zaterdagavond naar het theater geweest: hofmuziek met drakendans, bloemschikken, Japans poppentheater, geishadans, Japanse harp en Japanse klucht en een lesje ceremonieel groene-thee schenken (bleek nachtbrakend te zijn).
Iets ten zuiden van het ultra-moderne centraal station, waar we vlak naast verblijven in het gigantische maar toch comfortabele Granvia-hotel,hebben we op zondag de Toji-tempel met de hoogste (en toch mooie) pagode van Japan bezocht.
2. In het oosten de Sanju-Sangen-tempel gezien met 1001 Buddha's, 1000 staand en 1 superBuddha met 1000 armen, zittend. Bewaakt door 28 beelden van vervaarlijke beschermgoden.
De topattractie voor toeristen uit Japan en elders is de tegen de oostelijke heuvels gebouwde Kiyomizu-dera tempel met een wonderschoon uitzicht over Kyoto.
Vermeldenswaardig zijn ook nog de 28 meter hoge witte Ryozen Kannon(Boedhistische god),het met mantra's verluchtigde middaggebed in de Chion-in tempel en als tegengewicht het kleinste Ukiyoe(houtdrukkunst)museum van de wereld van meester Ichumura Mamoru met interessant levensmotto (zie foto).
3. In het ruige wilde woud-westen het lampionnenfeest bij de Matsunoo-tempel bezocht en de gouden Kinkaku-tempel die volgens sommige Japanners te geel is om echt goud te kunnen zijn.
4. Oeps...bijna ons bezoek aan het vorstelijke Gosho paleis en het bijbehorende keizerlijk park en het Nijo-jo-kasteel, beide in het noorden van Kyoto vergeten. Daar zijn we zowat een hele zonnige rustige maandag mee bezig geweest. Afgezien van de schoonheid van de gebouwen en de onmetelijkheid van de gestileerde tuinen is me bij gebleven waar de keizerlijke familie en hun gasten zich mee bezig hielden: het poëtische bootjesspel. In een langzaam stromend beekje werden kleine bootjes te water gelaten. Een 10-tal meter verderop sroomafwaarts werden door de deelnemers 13-regelige gedichten gemaakt. Wie niet klaar was met z'n gedicht als er een bootje voorbij kwam had pech. Snelle dichters mochten een glaasje sake van een bootje pakken.
Kampai!
Morgen naar Mount Koya.
Lieve groet,
Ferry en Diana

• 08 September 2008 - 11:27

Biba:

He Wereldreizigers,

Wauw wat een prachtige plaatjes hebben jullie weer geschoten. Heerlijk even helemaal niets behalve andere culturen leren kennen en genieten van alles wat je tegen komt. Hier is het bijna de hele maand nog geen mooi weer geweest, slechts 1 mooie dag gehad afgelopen maand. Het belooft ook niet veel mooier meer te worden dus pak alle zon die je pakken kunt want jullie komen straks in een behoorlijk donkere periode terug. Sterker nog, geloof ´t of niet maar de pepernoten liggen al weer bij de HEMA. Liefs Biba

• 08 September 2008 - 17:29

Richard:

Blijf zo mooi schrijven, we reizen met jullie mee. Wij beginnen ook al 'in the mood'te raken. We hebben al een tyfusprik te pakken en de malariapillen liggen ook al klaar. Afgelopen zaterdag in The Movies geweest voor een informatiebijeenkomst. Daar al enkele reisgenoten ontmoet, leeftijdgenoten die al 3 keer in India zijn geweest. Wij 2 maal. We hebben er zin in.
    By the way, Ferry, gaat het goed met het videöen?

• 09 September 2008 - 14:01

Rob & Ursula:

Zowel de foto's als de omgeving zijn schitterend en jullie zijn daar, nou dat is effe andere koek, want hier zijn wij bezig met de Ramadan wat bij jullie niet zwaar op de maag zal liggen.

groetjes,

Rob & Ursula

• 11 September 2008 - 05:57

Marc:

Hallo dan weer. Vet hoor. De ninja in mij borrelt weer op als ik die foto's zie. In het duister sluip ik over de daken op zoek naar mijn prooi...;))

Ik zie en hoor dat het goed gaat met jullie. Gelukkig maar. Ik neem aan dat jullie gehoord hebben dat er een aardbeving is geweest in Japan. Ik hoop dat het bij deze kleine beving blijft. Anders...Get the fuck out!!

Hier in Holandsko is verder alles the same old same old met wat extra's die nog niet half zo interessant zijn als jullie reisverhalen.

Tot gauw!