Van Metro Heights naar Top Metro's - Reisverslag uit Tokio, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Van Metro Heights naar Top Metro's - Reisverslag uit Tokio, Japan van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

Van Metro Heights naar Top Metro's

Door: Ferry en Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

30 Augustus 2008 | Japan, Tokio

Van Metro Heights in Delhi naar Top Metro´s in Tokyo
Op maandag 26 augustus uit Delhi (Hotel Metro Heights) vertrokken we om 19.00 uur richting vliegveld. De bedoeling was om nog even langs een schoenenwinkel te gaan om een paar, ‘s middags aangeschafte schoenen, om te ruilen, maar de chauffeur durfde het niet aan, vanwege files. Om 20.00 uur op het vliegveld, waar het een uur kostte om onze flightbags gelabeld te krijgen voor doorreis naar Tokyo via Bangkok. Bij de transfer in Bangkok nog even taxfree een vervangend fototoestel gekocht voor het gecrashte LCD scherm van de Lumix van Diana. Bleek achteraf goedkoper te zijn dan in Tokyo. De inhoud van een niet geseald flesje whiskey moesten we helaas dumpen in een reeds half gevulde container. Maar gelukkig hebben we nog de diep verborgen Nepalese Rakshi (zelf gestookte rijstwijn). De volgende dag kwamen we (India-tijd ) om 16.00 uur aan bij het keurige kleinschalige “Hotel Asia Center of Japan”. Diana: “ Dit geweldige hotel heeft high speed op de kamer. Dat is ook iets waar ik achteraf blij om ben. Ik ben lang geleden begonnen met het plannen van onze reis en via internet stuitte ik op dit hotel, waarvan werd gezegd, dat je heel lang van tevoren moest boeken, omdat je er anders geen kamer kreeg. Het hotel staat in de wijk Akasaka, maar in een verstild, keurig Japans gedeelte. Het ligt in een soort enclave met een klein postkantoor, twee niet zo grote supermarkten, een aantal alleraardigste eethuisjes, een National Art center, een hospitaal en een paar ambassades. Als wij uit ons hotelraam kijken, dan kunnen we zo bij mensen naar binnen kijken, omdat wij op de hoogste(de 6de!!!) verdieping een kamer hebben en de appartementen tot 4-hoog gaan. Verder zitten we dicht bij twee metrolijnen. Erg prettig. Toen we met de limousinebus van Narita naar Tokyu gingen en stopten bij verschillende hotels, sloeg de schrik mij om het hart. Kolossen van hotels in wijken vol Starbucks en Mac Donalds. Na het laatste hotel, moesten wij nog 10 minuten met een taxi. ( terug gaan we met de metro en de trein )We hebben op twee verdiepingen (3 en 5) de mogelijkheid tot wassen, drogen en strijken. We mogen gratis water pakken, we hebben een grote kamer met alle faciliteiten + elke dag een schone kimono en we betalen 80 euro per nacht. De laatste nachten in Tokyu hebben we ook hier gereserveerd. De meisjes van de receptie hebben in het Japans lieve wensen op mijn gips geschreven” Het is inmiddels dinsdag 27 augustus: Na wat slaap ingehaald te hebben, een Rakshi en wat Japanse nootjes genuttigd te hebben, in een gezellig eethuisje heerlijk Ebi-Tempra en Kijyoyo-udon gegeten met een rijkelijk over de rand gegoten ( in een vierkant lakdoosje) Saké voor zo’n 1200 Yen (nog geen tientje!). Diana fluistert me in: “Ik vind het geweldig om eindelijk in Japan te zijn. Als kind heb ik al veel gelezen over Japan in het boek van mijn vader; “Japan gisteren, vandaag en morgen”. Toen is de wens ontstaan. Later alle boeken van Clavell gelezen en natuurlijk ook van andere schrijvers waar ik nu even de namen niet meer van weet. Ook de macrobiotiek heeft de link met Japan. Kortom, ik ben helemaal blij en we zijn nu pas 1 dag op stap in Tokyu. Het mooiste moet nog komen”.
Op woensdag 27 augustus ontbeten we met noedels, rijst en zeewier. Eerst buiten betalen aan de automaat en daarna binnen je bonnetje inleveren en binnen 5 minuten: lekke eten! Toen de Top Metro in: 20 brandschone lijnen en alles rijdt hier perfect op tijd. De Japanners zijn rustig en keurig; de meesten slapen onderweg. Logisch want bijna iedereen werkt 6 dagen per week 10 uur per dag en daarna nog eten, borrelen en giechelen met de (mannelijke collega’s). Enfin……. Na het ontbijt de hele ochtend op het station van Ueno bezig geweest om onze reeds betaalde Japan Rail Pass af te halen en alle door ons bedachte treintrajecten voor drie weken te reserveren. Dus dat heb je dan wel weer met zelf reizen. ’s Middags onze eerste stadwandeling door Ueno en Nezo gemaakt. Langs de met manshoge lotusbloemen begroeide Shinbazu-vijver, de buurt-Benten-do-Tempel en later nog naar de in een woonwijk gelegen rustieke gewijde Nezu-jinja-Shrine. Donderdag wandelen en winkelen in de wijk van westerse merkenwarenhuizen: Shibuya-ku. Boeit niet zo. Wel weer leuk afgerond met een bezoekje aan het intrigerende Tabak- en zoutmuseum. Vrijdag om 5.00 uur ’s ochtends naar de visafslag Chuo Oroshi-uri Iichiba. Nog nooit zo’n gigantische gevarieerde fris ruikende vismarkt gezien. Zelfs Diana kon er rustig een uur rondlopen voordat we om 6.00 uur aan de Sushi begonnen. In de grootste hal worden duizenden diep gevroren tonijnen van 1 tot 3 meter gewikt, gewogen en verhandeld. Na een snelle espresso, gerecupereerd in de boedhistische Tsukiji Hongwani tempel. Waar we binnenvielen op het moment dat de dienst van 7.00 uur was begonnen. Wat een rust en wat een devote toewijding. Daarna nog even de fotowinkels en de hoerenbuurt van Shinjuku bezocht. Na een korte pauze in het hotel de wijdse Meiji-Jingi-shrine in het Vondelparkachtige Yoyogi-Koen-Park bezocht. Vanmorgen op onze laatste dag in Tokyo op de spirituele tour door Akasaka. Eerst naar de grote mooie Hie-Jinja shrine, ooit het favoriete heiligdom van de Tokugawa-shoguns. Met beelden van heilige apen als tempelwachters. De huidige versie is na het bombardement in 1945 in 1967 herbouwd ( Wel met roltrappen). Toen op de terugweg naar ons hotel, kwamen we plotseling tussen de kantoren de kleine fraaie Toyokawa-Inari-tempel tegen. Deze tempel wordt beschermd door twee vossen. ’s Middags naar het gezellige Asakusa waar het spektakel van het jaar plaats vond: de 5 uur durende Braziliaanse carnavalsparade met duizenden deelnemers. De doorgaans rustige en wat grijze Japanners pakken uit met een spectrum aan fluorescerende kleuren, spetterende knalharde samba-muziek en in veren en tanga verpakte dames. Ontwapenend, ontroerend en aanstekelijk. Een mooie apotheose. Morgen met de trein naar Tsumagoi….in de Japanse Alpen.





  • 01 September 2008 - 06:11

    Marc Zoon:

    Maak jullie niet druk om het minder aantal reacties dan normaal. Het was errug lekker weer dit weekend. Ik kan me zo voorstellen dat men zich eerder naar buiten heeft begeven dan achter de duffe pc te kruipen;-) en zo'n enorme lap tekst te verslinden. Welk ik overigens nu net heb gedaan;)

    Het klinkt allemaal super en Japan lijkt mij heel mooi. 'K zou d'r best ook wel eens een keertje willen kijken. Misschien dat jullie een mooi Zwaard oid voor me op de kop kunnen tikken?

    Groetjes en brassas van K&A&M


  • 01 September 2008 - 07:18

    Biba:

    Hi !!
    Goedemorgen, ik had gisteren de lap tekst al reeds verslonden maar nu is een betere tijd om te reageren want het was gisteren inderdaad prachtig weer ! Johan heeft een boot gekocht en wij hebben gisten heerlijk gevaren en als een stel kleine kinderen op zo´n band achter de boot gehangen. Zaterdag waren de jongens van onze vriendengroep aan de beurt om voor ons te koken en ze hebben zichzelf, en ik vrees ook wel ons enorm overtroffen ,want een culinaire hoogstandjes kregen wij voorgeschoteld zeg! Achteraf vertelden ze dat de kwartels die we hadden gekregen zelf gefokt, door (oom) Jan gedood, en door hun geplukt waren maar goed dat mocht de pret niet drukken al kreeg ik er wel een beetje een naar onderbuik gevoel van ! Jullie verhalen klinken werkelijk geweldig en wat een prachtige foto´s vna de vismarkt zeg ! Geniet, doe voorzichtig en blijf ons vooral verblijden met jullie mooie reisverhalen.
    Ciao xxx Biba

  • 01 September 2008 - 07:30

    Dirck:

    Inderdaad schitterend weer dit zomerweekend in Nederland. Dus maandag pc opgestart.
    Ik denk dat je geen grotere contrasten zult tegenkomen als in het land van Sony, Toyota etc. Unieke ervaring!

  • 01 September 2008 - 13:52

    Frank:

    Eindlijk bericht uit Japan, het lijkt me geweldig daar. Ik ben sowieso een grote fan van het Verre Oosten..........en met name de kunst en de indrukwekkende, historische bouwwerken.
    Wie weet kom ik ooit ook nog eens in de buurt. Leuke foto van jullie beiden trouwens bij het LOVE-sign.
    Veel plezier nog, wij genieten hier in Amsterdam nog van de laatste mooie zomerdagen.

    groetjes van Iwan en mij

  • 01 September 2008 - 15:33

    Kacka:

    Leuk verhaal:).Must be very special there. Like the pictures except the death poor fishes - hypocrite as i like tuna in a can.. You have great outfits! We have new curtains in the bedroom - nice kikker kleurtje ;)Brassa k.

  • 01 September 2008 - 19:41

    Joke:

    Hoi Diana en Ferry,

    Zomaar in Japan, niet te geloven. Daar zou ik nou echt een keer heen willen. Het lijkt me zo'n aparte wereld. Nu moet ik het maar met m'n Toyota doen. Hier gaat alles z'n Tijl Uilenspiegelgangetje, je weet wel. Wat zal dat ver van je af staan! Nu heel veel plezier verder en ik lees het wel weer!
    Groetjes!!!!!!!!!!!!!!!
    JOKE M. BOS


  • 01 September 2008 - 19:48

    Corrie En Frans:

    Hi, Ferry en Diana,
    Ik heb nu ook alle berichten gelezen die zijn geschreven. Het zijn allemaal even leuke reactie naar jullie toe.
    Hoe ben je tegen die love letters opgelopen. Erg leuk en Ferry met een piama broek aan???.
    Al de foto,s die wij zien zijn prachtig. We krijgen toch wel een dia voorstelling later te zien.!!.
    Nogmaals geniet van alles in die andere wereld, als jullie maar niet veranderen voor ons.
    Veel liefs van Corrie en Frans.

  • 02 September 2008 - 06:12

    Jeanne:

    Wat een mooie foto's! Ik ken Japan niet maar als ik dit alles lees wil ik er ook wel heen. Ben en ik zijn terug van vakantie in Spanje en weer helemaal gewend aan het Nederlandse weer. Afgelopen weekend was het toevallig twee dagen zomer en juist toen hebben wij het huis ingewijd met vrienden. Wat een mazzel: 25 graden en zon. Het was gezellig en jullie houden het tegoed natuurlijk. Geniet van Japan en ga vooral door met schrijven. groetjes Jeanne

  • 03 September 2008 - 06:56

    Rob & Ursula:

    He leuk dat jullie Japan iets leuker vinden dan India,Japan lijkt ons iets georganiseerder dan India.De manier hoe jullie je vakantie beschrijven en nog tot in details, vinden wij fantastisch.Geniet ervan
    groetjes,
    Robert & Ursula

  • 04 September 2008 - 10:47

    Richard:

    Mooi verslag Ferry! Ik reisde (weer) even mee. Wat mij intrigeert is wat jullie in de hoerenbuurt deden. Hier zou ik graag iets meer over willen horen.
    Japan komt bij mij ook steeds meer in beeld als reisdoel. Ik wil ook weleens een geisha gedag zeggen.
    Grrroetjes, Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 65700

Voorgaande reizen:

02 Januari 2023 - 03 Februari 2023

Curacao bekeken en beleefd.

30 Maart 2016 - 04 Mei 2016

VIA DE LA PLATA

24 December 2015 - 04 Januari 2016

Portugal

04 Juli 2013 - 24 Juli 2013

The Southern States

23 Mei 2013 - 23 Mei 2013

intermezzo

13 Januari 2013 - 20 Januari 2013

Een tropenkind in Lapland

19 Augustus 2012 - 17 September 2012

Op weg naar Santiago de Compostela

12 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Noordwest USA

08 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Bijzonder Costa Rica

04 Juli 2008 - 30 Oktober 2008

Onze reis tussen Zuid-India en Fiji

Landen bezocht: