Vervolg naar Nevers... - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Vervolg naar Nevers... - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Vervolg naar Nevers...

Door: Ferry en Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

21 September 2012 | Frankrijk, Nevers

Voordat ik vertel over BAR-SUR-SEINE, eerst even klagen over de steile helling op het punt, dat je BOURGUIGNONS binnenloopt. Dat was zelfs met onze stokken bloedlink.
Helemaal geen bal aan deze plaats, dus verder naar Bar. In Bar kwamen we aan bij het motel aan een zeer drukke weg. Wij vroegen om een rustige kamer en kregen de lawaaierigste. "Er is driedubbele beglazing, u zult geen last van het verkeer hebben" Nee, dat klopte wel. Maar er was ook geen airco. En Diana kan niet slapen in een potdichte kamer. Af en toe denderden de vrachtwagens onze slaapkamer binnen. Twee nachten geen oog dicht gedaan. Twee nachten, niet vanwege een rustdag, maar omdat we daar een omleiding hebben gedaan. Een route met klein rugzakje naar POLISOT ( geen slaapplek)

In POLISOT hebben we de bus naar TROYES genomen om als echte toeristen ook de steden buiten de route te kunnen bezoeken.
Van TROYES weer de bus genomen naar BAR-SUR-SEINE en de volgende dag zijn we met een taxi (12 euro) naar POLISOT gegaan en hebben vanaf daar onze route vervolgd.

Zoals gewoonlijk vroeg in de middag kwamen we aan in BRAGELOGNE.
We zouden in een gite slapen, maar we kregen een vrij grote kamer. Wel moesten we onze badkamer delen met Alan. Een Fransman uit Amiens die begonnen was in Namen. In BAR waren we hem ook al tegengekomen. Hij was ook niet te spreken over het motel. Maar ja, er was geen ander onderkomen.
We kregen daar ook eten, gekookt door de vrouw des huizes. Voor een paar centen. Goede WIFI!

De volgende dag vertrokken we naar een Gite rural in ETOURVY. Alan had daar ook gereserveerd. Wij kwamen eerder aan, want hij let dus echt niet goed op de merktekens. Soms zijn die op een steen op de grond en dan moet je goed speuren. Om te weten wanneer je moet speuren, is het handig als je kaart kunt lezen!!!! We hadden een goede kamer. Eenvoudig, wc en douche ergens anders, maar het was schoon. Er was iets te eten, dus honger hebben we niet geleden.

Alan liep tot TONNERRE en hij vertrok vroeg, dus na het eten hebben we afscheid van elkaar genomen. Hij wilde perse de trein van half een halen. Onderweg hebben we nog aan hem gedacht, wanneer wij moesten zoeken naar tekens.
In Tonnerre was alles dicht. Ik had een schoenmaker nodig, want mijn linkerschoen begon serieus te gapen. Er was een cordonnier, maar die was dicht in de middag. :(. Er waren een tweetal winkels open en een van die was een schoenenzaak. Van het merk Rieker heb ik een anti stress schoen gekocht. Superblij was ik. Een vederlicht schoentje voor 's avonds.
In Tonnerre sliepen we bij LA FERME de LA FOSSE DIONNE. De naam slaat op een geheimzinnig diep gat waarvan niemand de oorsprong of de diepte kent. Er schijnen duikers verdronken te zijn, toen zij probeerden te achterhalen wat en hoe met dat gat.
Hebben daar riant geslapen en gegeten.

De volgende dag was de dag van de grote frustratie. We kwamen Tonnerre maar niet uit. Tot 3x aan toe hebben we dezelfde anderhalve km gelopen, omdat we niet wisten hoe verder. Dat telt natuurlijk bij de gewone km.

We wandelden naar CHABLIS. Onderweg kregen wij een telefoontje, dat er een serieuze poging was gedaan om bij ons in te breken. Schrik natuurlijk. Een serredeur was beschadigd, maar de hulptroepen thuis hebben uitstekend werk verricht. Goed samenspel, dus na twee slapeloze nachten (Diana) was er weer rust in Frankrijk.
Was een mooie wandeling door de wijngaarden van Chablis. Inspannend, maar mooi. We kwamen twee aardige herenstellen tegen. Hebben we foto's van elkaar gemaakt, voor elkaar.
Chablis was pitten in een studio boven het verkooppunt van Jean-Marc Brocard. De studio was een beetje vervuild, maar het proeven van de CHABLISsoorten beneden maakte veel goed. ;) Petite Chablis, Chablis, Premier Cru en de Grand Cru. We hebben twee dagen zelf voor ontbijt gezorgd. PRIMA!!! De vrije dag probeerden we in Auxerre door te brengen, vooral ook met het oog op een cordonier, maar dat lukte niet. We waren een dag te vroeg. De kinderen hadden nog een dag vakantie.

Oh well, de volgende dag lopend naar HAUTE SOLEINE moesten we toch zijdelings langs AUXERRE, dus dan maar een uitstapje naar het centrum, vanwege de SCHOENMAKER!!!! We waren om 11 uur in Auxerre en om half 12 sloot ie, dus waren we op tijd. Hoera!! Mijn schoen, en voor alle zekerheid de andere ook, werden genaaid en ik kon weer met goed fatsoen wandelen door Frankrijk.
We sliepen niet echt in Haute Soleine, maar een km ervoor in een chalet.
Domaine Sainte- Anne, bij de barones. Goh, wat is er goed voor ons gezorgd. Ik was er al een beetje aan gewend om te schooien om groenten en fruit; bij de barones? OVERVLOED! Mijn eerste eitjes van Frankrijk bij haar gegeten. Van eigen kippetjes. Prachtige omgeving, mooie kamer en bad. Alles tiptop.

Volgende stop: LA COUR BARREE. Zo riant als we sliepen in het chalet, zo klein was het onderkomen in La Cour Barree.

De volgende dag vertrokken we naar CRAVANT. Voordat wij daar waren, ergens bij Irancy, hebben we een lange, bloedstollend steile afdaling gedaan, compleet met rollende stenen. We kwamen dan ook doodmoe aan in Cravant, bij hostellerie St. Pierre.
We werden weer ontvangen met de woorden: Wat bent u vroeg! (ZUCHT) We keken onze ogen uit! Wat een ballentent! Overal slingers van lampjes...terwijl de binnenplaats prachtig begroeid was en er een schitterende rozenstruik in volle bloei stond. De eigenaar is er ook de chefkok en hij had een diner van 6 gangen(!) voor 35 euro p.p. exclusief wijnen. Dat zes gangen deed het hem. Wij gingen eten in de plaatselijke tabac/restaurant. Daar kregen we crudité, grijze biefstuk,-taai-, kaas en creme chocolat voor 12 euro 50. Een zes gangen diner hadden we niet aangekund, maar dit was ook niet onze bedoeling....Ach, het zit weleens tegen. De volgende dag in de zeer kleurige ontbijtzaal werden we betrapt op het willen meenemen van een lunch, van het ontbijtbuffet en daar hebben we met het schaamrood op de kaken 5 euro voor betaald.
Er was wel goede WIFI!!

We vertrokken de volgende dag naar ARCY-SUR-CURE. Kort stukje, daar hebben we onze backpacks achtergelaten op de slaapplek van die avond en zijn toen superlicht doorgelopen naar VOUTENAY-SUR-CURE. Daar aangekomen, hebben we de bus teruggenomen naar ARCY. We hadden een goede kamer en de kok was goed. lekker gegeten.

De volgende dag hebben we de trein genomen naar VOUTENAY en hebben onze reis vervolgd naar VEZELAY.

wordt vervolgd: