Tot onze - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu Tot onze - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Diana de Jongh - Vries - WaarBenJij.nu

Tot onze

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

23 Augustus 2014 | Spanje, Burgos

Het lijkt een gewoonte te worden, verslag doen via de telefoon. Hoop het niet eigenlijk.
Ik heb niet van die kleine spitse vingertjes.
Enfin, ik doe mijn best.

Gisteren voor eerst in de regen gelopen. We liepen van San Juan de Ortega naar Burgos.
Een lange route, met een redelijk klimmetje naar 1180 meter.
Wat heel bijzonder was; nog steeds de heide en het gemengde bos( loof en naalden) op die hoogte, waar we al vanaf de route Belorado naar San Juan mee te maken hebben.
Het is flink klimmen geweest, tot 1162 meter.
Vanaf vlak voor Roncevalles, 1430 meter, zijn we niet meer zo hoog geweest.
We zijn onderweg naar de hoogvlakte, die de Meseta genoemd wordt.
De trajecten worden wat langer. Steeds boven de 25 km en zo af en toe, flink boven de 30.
Heel vaak zijn het niet de lange trajecten die zoveel tijd en energie kosten, maar het materiaal waar je op loopt.
Steenslag vertraagt en kan gevaarlijk zijn bij het klimmen en dalen.
Soms grote kiezels, half ingegraven en nat van de regen, bloedlink, in verband met uitglijden.
Je bent zwaarder en soms al wat moe, of onuitgeslapen en dat maakt je kwetsbaar op zo'n pad.
Gisteren, naar beneden kwamen we alweer een ambulance tegen die naar boven reed. Een range rover ambulance, dat dan weer wel.
We zagen een paar dagen geleden een vrouw van de stoep stappen, kort na vertrek, die zwikte en viel.
Het verschil in stoep en wegdek is groot en er loopt nog een soort goot langs.

Intussen zijn we in de regio's Castilla en Leon.
Groter schoner, dan La Rioja.
Interessanter ook.
Navarra was mooi. La Rioja saai en nu begint het weer groener te worden. Er zijn nu ook veel meer velden met zonnebloemen.
Voelt gewoon fijner...Lachebekje met lachende ogen

De wijn uit deze streek is lekkerder. De oude Rioja die we gedronken hebben in Pamplona was verrukkelijk, maar de jongere wijnen zijn niks bijzonders. Veel tannines.
De D.O. Ribera del Duero wijnen uit de Burgos regio zijn erg lekker.
Vino tinto, natuurlijk.

Vandaag proberen we een postre del abuelo te scoren.
Dat is quesos de Burgos. Kwark met honing en noten.
Wie kan dat nou weerstaan?!?

We eten trouwens fantastisch! Zelfs het "menu del Peregrino" is in bijna alle gevallen een feestje, voor de bescheiden prijs van 7,50 tot 10 euro.

Waar je slaapt kun je zelf bepalen, natuurlijk. Een bed kan donativo zijn, of 5 euro; gezellig met z'n allen op zaal Grijnzend gezichtje met lachende ogen, of een privado, ca 30 euro, of een hostal ongeveer 60 euro, of in een parador, voor de prijs van 180 euro met half pension.
Wij slapen op zaal, maar we hebben ook al privado geslapen en in Pamplona en nu in Burgos, slapen we in een hostal.

Pelgrimeren is fijn! Kan mij nu heel goed voorstellen, dat men keer op keer naar Santiago gaat, via andere wegen.
Het is verslavend!!
Je ontmoet interessante mensen, je bent gezond bezig, buiten, je eet, je drinkt en je slaapt.
Min of meer back to basics.

Er zijn ook peregrinos die hun bagage laten vervoeren, of opgehaald worden met de auto.
We hebben daar gemengde gevoelens en gedachten over.
"Iedereen moet zelf weten wat men doet" en het is "valsspelen".
Aan het eind van de rit krijg je namelijk op vertoon van je credentials, allemaal een Compostela. En is die dan wel eerlijk verdiend?!?!?
Blijft lastig.

Wij gaan eruit(luxe!) om een ontbijtje te scoren.
Hasta luego!

• 23 Augustus 2014 - 09:31

Richard Ferdinand Jr.:

Is het nog steeds leuk??
    Grroet,

Richard

• 23 Augustus 2014 - 12:16

Jeanne:

Toch leuk dat je de moeite neemt op je telefoon te typen. Ben zit mee te lezen. Goed dat je weer een pauzedag hebt ingelast, laat maar even alles los. Het wordt nog zwaar genoeg. Bedankt voor de foto's en de groeten van Ben.

• 25 Augustus 2014 - 00:24

Jeanne:

Opnieuw gelezen. Mooi hoor, Ben zal blij zijn met deze praktische informatie. Hij heeft zijn rugzak nu helemaal gepakt, ruim 10 kilo. Mooi toch. Hij heeft er zin in.

• 25 Augustus 2014 - 08:50

Dirck:

Je bagage na laten brengen, mooie optie. Voor alle leeftijden en alle gezindten begrijp ik eruit. Van echt goedkoop tot luxe, want die parador kost wel wat met 180! Is het niet parados of geldt dat alleen voor schoenen.